Kalendarz
• Dziś jest Sobota 2 sierpnia 2025 roku
Menu górne
Menu główne
Szkoły w Polsce

Twój biznes » Złożenie wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej



Wniosek o wpis do ewidencji działaności gospodarczej składa się w urzędzie miasta lub gminy właściwym dla miejsca zamieszkania przedsiębiorcy. Dla osób mających miejsce pobytu poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej właściwą gminą do rejestracji działalności jest urząd miasta, gminy, na terenie którego/której znajduje się miejsce wykonywania działalności.

 

We wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej należy określić:

  • nazwę firmy - jest to określenie przedsiębiorcy, które będzie występowało w obrocie gospodarczym. Nazwa firmy nie może wprowadzać w błąd, powinna być adekwatna do rodzaju prowadzonej działalności. W przypadku jedoosobowej dzialności gospodarczej nie jest wymagane podawanie formy prawnej;
  • imię i nazwisko właściciela oraz adres zamieszkania (zameldowania) - nie musi tożsame z miejscem prowadzenia działalności;
  • imię i nazwisko pełnomocnika (opcjonalnie) - jeżeli jest ustanowiony pełnomocnik do prowadzenia spraw przedsiębiorcy;
  • rodzaj działalności - należy określić wg Polskiej Klasyfikacji Działalności przedmiot działalności (rodzaj działalności powinien być jasno określony);
  • miejsce wykonywania działalności - nie musi być to miejsce zamieszkania przedsiębiorcy;
  • datę rozpoczęcia działalności - należy wpisać faktyczny moment rozpoczęcia działalności.

Łącznie z wnioskiem o wpis do ewidencji (tzw. jedno okienko) należy złożyć:

  • wniosek o nadanie numeru REGON - druk RG1 (do pobrania), nadanie numeru REGON jest bezpłatne;
  • zgłoszenie do urzędu skarbowego - osoby fizyczne samodzielnie prowadzące działalność gospodarczą składają zgłoszenie identyfikacyjne NIP-1 (do pobrania) a ich prywatny numer NIP staje się jednocześnie numerem NIP zakładanej firmy. Aktualizacja numeru NIP jest bezpłatna;
  • zgłoszenie do ZUS - zgłoszenie płatnika składek do ubezpieczeń dokonuje się na druku ZUS ZFA (do pobrania). Zgłoszenie ZUS ZFA jest bezpłatne.

Osoba prowadząca działalność gospodarczą, która jest jej jedynym źródłem dochodu podlega obowiązkowym ubezpieczeniom:

    • emerytalnemu
    • rentowemu
    • wypadkowemu
    • zdrowotnemu
    • oraz odprowadza składkę na Fundusz Pracy.

Dobrowolnie natomiast można opłacać składki na ubezpieczenie chorobowe.

 

 

Złożenie wniosku i wydanie zaświadczenia o wpisie nie podlegają żadnym opłatom.

Formularz wniosku o wpis do ewidencji (EDG) (do pobrania).


powrótdo góry strony
Ta strona korzysta z plików cookie. Używając tej strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki. Możesz dowiedzieć się więcej w jakim celu są używane oraz o zmianie ustawień przeglądarki tutaj: Polityka prywatności.
OK. Rozumiem